Czyżby skończyło się „dojenie” Polski przez niketóre kraje zachodnie? W sierpniu Kuwejt ogłosił, że kupuje od Francuzów 30 Caracali. Jeden helikopter będzie ich kosztować 33 mln euro. Polska za każdego z 50 zamówionych przez PO-PSL Caracali miała płacić 62 mln euro. Nowy rząd jasno wskazał Francuzom, że powodzenie realizacji umowy na zakup skandalicznie drogich Caracali będzie zależało od porozumienia w sprawie offestu. Przez 9 miesięcy negocjacji nie udało się dojść do porozumienia. Teraz Paryż strzela obraża się i grozi „rewizją współpracy” z Warszawą.
Przetargi rozpoczęto w kwietniu 2015 r. zarządzany wówczas przez ministra Tomasza Siemoniaka MON poinformował, że z trwającego przetargu na dostawę dla polskiej armii wielozadaniowych śmigłowców zostały wykluczone dwie oferty (na trzy złożone). Wykluczono możliwość zakupu amerykańskich śmigłowców Black Hawk (produkowanych w Polsce przez zakłady PZL Mielec należące do grupy Sikorsky) oraz brytyjsko-włoskich AW149 (również produkowanych w Polsce przez zakłady PZL Świdnik należące do grupy AgustaWestland). Przesłanki formalne miała spełnić jedynie oferta francuskiego Airbus Helicopters, który produkuje śmigłowce Caracal.
Pytamy Francuzów: skąd taka różnica w cenie?!
Airbus Helicopters nie zawarł kontraktu na offset, czyli obowiązkowych dostaw technologii dla Polski. Rząd francuski był w pełni świadomy, że powodzenie umowy zależy od porozumienia w sprawie offsetu. Mimo wielu ofert ze strony Polski przedstawianych przez Ministra Rozwoju, strona francuska w ciągu dziewięciomiesięcznych negocjacji odrzuciła polskie propozycje offsetu i współpracy.
Chciałbym zadać publiczne pytanie politykom Platformy Obywatelskiej i Donaldowi Tuskowi, czy jest prawdą, że (…) Francuzi zawarli swoisty polityczny „deal” z Tuskiem, że za poparcie Tuska w wyborze na szefa Rady Europejskiej, Polska bezwarunkowo kupi Caracale?
— mówi w rozmowie z portalem wPolityce.pl Ryszard Czarnecki, europoseł PiS, wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego.
Źródło: Interia
Źródło francuskie odnośnie umowy z Kuwejtem: www.ladepeche.fr
Not Polish breaks off talks only France does not fulfill the agreements
@marines @instagram @instagramaviation @Red Bull @Luke Aikins @airbushc @eurocopter @heliweb @verticalmag @bellhelicopter @helicopters @hollywood @eurosafety @TheBlue8 @stunts @proudamerican #marines #instagram #instagramaviation #RedBull #LukeAkins #airbushc #eurocopter #heliweb #verticalmag #bellhelicopter #helicopters #hollywood #eurosafety #TheBlue8 #stunts #proudamerican
A oto co pisze prasa zagraniczna na ten temat.
4 komentarze
Kuweit zaplaci Francji za 30 helicopterow z specjalnymi wyposarzeniami , po negocjacjach ze serwisem w kontrakcie OFFSet 2.5 miliarda euro
Francuskie helikoptery H225M Caracal były w 2005 roku, tylko zmodernizowane/unowocześnione, kupują go biedniejsze kraje dla swoich armii! Black Hawk/Sikorsky, kupują kraje dużo bogatsze, jest nowsza wersja konsorcjum Sikorsky: MH-60K Black Hawk,
PRAWDA o H225M Caracal i Black Hawk/Sikorsky!
która jest najnowocześniejszą w armii amerykańskiej, bo w drzwiach maszyny zainstalowano karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm o znacznie mniejszej szybkostrzelności niż Minigun, ale o większym zasięgu i mocy pocisków. Dodano również możliwość przenoszenia pocisków rakietowych AIM-92 Stinger i AGM-114 Hellfire; jednak jest on zmodernizowaną wersją MH-60L Black Hawk, ten jest potrzebny polskiej armii, a nie francuski Caracal – złom!
Z Mielca jest MH-70i … „Ba bum tsss” … Jedni mówią wersja cywilna, inni że dla ubogich. Niemniej reklamować śmigłowiec bronią, krórą może przenosić, to jak reklamować samochód walizkami.
„Teraz Paryż strzela obraża się i grozi […]”
To strzela (zakładam, że focha), czy obraża się?
I co to dokładnie ma być?
„Not Polish breaks off talks only France does not fulfill the agreements”