Głos Gminny
  • Home
  • POLITYKA
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Biznes
  • Technologie
  • Sport
  • Społeczeństwo
  • Kultura
  • Rozmaitości
  • ROZRYWKA
  • Gmina
    • Szczecin
    • Stargard
    • Police
    • Siemianowice
  • Statystyki

Głos Gminny

REKLAMA

Your browser does not support the video tag.
  • Home
  • POLITYKA
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Biznes
  • Technologie
  • Sport
  • Społeczeństwo
  • Kultura
  • Rozmaitości
  • ROZRYWKA
  • Gmina
    • Szczecin
    • Stargard
    • Police
    • Siemianowice
Rozmaitości

Co siódmy radiowóz nadaje się na złom. Alarmujący raport NIK

21 lutego 2018
Co siódmy radiowóz nadaje się na złom. Alarmujący raport NIK

Policja ma za mało służbowych pojazdów i ta sytuacja nie zmienia się od lat. W miarę możliwości i dostępnych środków policyjna flota była unowocześniana i uzupełniana, jednak skala potrzeb jest wciąż duża.

Problemem jest zaawansowany wiek i wyeksploatowanie radiowozów – jedna czwarta przejechała ponad 200 tys. km, a co siódmy pojazd powinien zostać wycofany z użytkowania. Niepokoi także fakt, że zdecydowana większość policjantów nie przeszła przeszkolenia z technik doskonalenia jazdy, a znaczny ich odsetek nie może kierować pojazdami uprzywilejowanymi, z uwagi na brak wymaganego zezwolenia.

Ceneo.pl

W tej sytuacji policyjne statystyki są co najmniej alarmujące i zmuszają do konstruktywnego działania – w latach 2015-2016 średnio co trzeci policyjny pojazd uległ uszkodzeniu. W połowie przypadków z winy samych funkcjonariuszy.

Flota transportowa policji liczy blisko 22 tys. pojazdów i jest bardzo zróżnicowana pod względem marek. Policja najwięcej pojazdów zakupiła w latach 2008-2009, i po kilku „chudych” latach dopiero od 2014 r. wydatki na zakup policyjnych pojazdów znów zaczęły rosnąć. W latach 2015-2016 zakupiono ogółem ponad 3,5 tys. pojazdów (tj. o prawie 180 proc. więcej niż w latach 2012-2013).

Wydatki na ten cel wyniosły niemal 286 mln zł. Poza zwiększeniem finansowania z budżetu państwa, wzrost ten możliwy był m.in. dzięki wsparciu samorządów lokalnych, które przekazały na ten cel ponad 58 mln zł (umożliwiło to zakup 1855 pojazdów).

raport nik policja

Zdecydowana większość jednostek policji (23 z 25) nie dysponowała sprzętem transportowym na poziomie odpowiadającym ustalonym normom, mimo większych zakupów w ostatnich latach i obniżenia w 2015 r. wymagań, co do liczby niezbędnych pojazdów (o ponad 2500 sztuk). W poszczególnych jednostkach (23), łącznie do ustalonych dla nich norm, brakowało na koniec 2015 roku – 593 pojazdów, a na koniec 2016 roku – 636. Największe niedobory dotyczyły furgonów, samochodów osobowych terenowych oraz pojazdów specjalistycznych.Użytkowane przez policję pojazdy są w znacznym stopniu wyeksploatowane. Średni wiek użytkowanych samochodów osobowych wynosił ok. 7 lat, osobowych terenowych niemal 8, a furgonów ponad 8,5 roku. Jednocześnie przebieg co czwartego pojazdu w tych grupach przekraczał 200 tys. km. W 2015 r. zmieniono kryteria uznawania sprzętu za zużyty, co istotnie wpłynęło na obniżenie liczby pojazdów, które powinny zostać wycofane z eksploatacji – z 40 proc. stanu wyposażenia w styczniu 2015 r. do 13 proc. w lipcu 2015 r. Jednakże pomimo zmiany kryteriów uznawania sprzętu za zużyty, na koniec 2016 roku w jednostkach policji nadal użytkowano 14 proc. pojazdów nadających się do wycofania z eksploatacji. Samochody nie były wycofywane z automatu, gdy spełniały kryteria do wycofania, i między innymi z powodu braków sprzętowych najczęściej jeździły dalej.

Zdaniem większości ankietowanych przez NIK policjantów, liczba sprzętu transportowego oraz jego stan techniczny nie były wystarczające do prawidłowej realizacji zadań. Ponad 46 proc. ankietowanych funkcjonariuszy wskazuje na ograniczoną dostępność pojazdów służbowych, co skutkuje koniecznością zmiany terminu realizacji zadań i wydłużeniem czasu reakcji na zgłoszenie.

Przy przyjmowaniu do służby w policji nie ma wymogu posiadania prawa jazdy.

Nie jest to jednak poważny problem, gdyż jednie 3 proc. policjantów nie miało uprawnień do kierowania pojazdami (w 10 skontrolowanych jednostkach). W ocenie NIK alarmujący jest z kolei fakt, że znaczny odsetek policjantów nie może kierować pojazdami uprzywilejowanymi. Ponad połowa funkcjonariuszy (51 proc.) w komendach wojewódzkich i jedna trzecia w komendach powiatowych (31 proc.) nie posiadało zezwoleń na wykorzystanie służbowych pojazdów jako uprzywilejowane. Także system kształcenia i doskonalenia zawodowego w policji nie zapewniał odpowiedniego przygotowania funkcjonariuszy do kierowania takimi pojazdami.

Ponad 80 proc. ankietowanych policjantów używało pojazdów uprzywilejowanych. Co piąty ankietowany włączał sygnały uprzywilejowania, pomimo braku wymaganego zezwolenia. Z kolei co dziesiąty ankietowany policjant nie użył pojazdu służbowego jako uprzywilejowanego w sytuacjach tego wymagających, gdyż nie miał zezwolenia (co mogło mieć negatywny wpływ na skuteczność interwencji).

Potrzeby szkoleniowe policjantów z doskonalenia techniki jazdy tylko w niewielkim stopniu były zaspokajane. Głównie przechodzili je funkcjonariusze pionu ruchu drogowego. W 2015 r. na kursach centralnych przeszkolono jedynie 153 policjantów, a w 2016 r. 240 (co stanowiło odpowiednio 9 i ponad 12 proc. zgłoszonego w tych latach zapotrzebowania). W przypadku kursów w zakresie doskonalenia techniki kierowania samochodem osobowym oraz motocyklem, jednym z kryteriów formalnych, jakie musieli spełniać ich uczestnicy, było posiadanie dodatkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w mieniu pracodawcy.

Wymóg ten ograniczał dostęp do szkoleń tym policjantom, którzy z własnych środków nie zakupili takiego ubezpieczenia. Niewielka była także skala organizowanych w kontrolowanych jednostkach szkoleń lokalnych w zakresie doskonalenia techniki kierowania pojazdami. 

W trzech z czterech skontrolowanych garnizonów takie przeszkolenie przeszło 8 proc. policjantów kierujących radiowozami.W procesie szkolenia policjantów nie wykorzystywano nowoczesnego symulatora kierowania pojazdami, który był na wyposażeniu Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie.

Został on skonstruowany w 2014 r. w ramach projektu współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, na którego realizację wydatkowano niemal 6,5 mln zł. W kolejnych latach trwały m.in. uzgodnienia międzyresortowe oraz wewnątrzresortowe w sprawie ustalenia podmiotu właściwego do przejęcia autorskich praw majątkowych do wyników projektu, które jednak nie doprowadziły do ostatecznego rozstrzygnięcia i rozpoczęcia wykorzystania symulatora do szkolenia policjantów.

W większości skontrolowanych jednostek (poza dwoma: Komendą Miejską Policji w Przemyślu i Komendą Powiatową Policji w Prudniku), przed przekazaniem policjantom pojazdów służbowych do użytkowania, nie weryfikowano ich predyspozycji oraz umiejętności kierowania radiowozami. NIK podkreśla, że spośród skontrolowanych jednostek, jedynie Komenda Wojewódzka Policji w Opolu przed wydaniem po raz pierwszy zezwolenia na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi, wprowadziła w jednostkach podległych, obowiązek sprawdzenia umiejętności praktycznych prowadzenia radiowozu w typowych warunkach służby.

Każdego roku uszkodzeniu ulegał średnio co trzeci pojazd służbowy, a w całej policji do szkód dochodziło średnio niemal co godzinę. W 2015 r. odnotowano – 8253 szkód w służbowym sprzęcie transportowym, a w 2016 r. – 7776. Ponad połowa szkód w pojazdach służbowych w latach 2015-2016 (niemal 9 tys. z 16 tys.), powstała z winy funkcjonariuszy oraz pracowników policji. Może to wynikać z braku szkoleń z technik jazdy oraz braku weryfikacji rzeczywistych umiejętności policjantów za kierownicą. Znaczna część tych szkód wynikała także z braku należytej ostrożności lub z nieprawidłowego wykonania prostych manewrów jak parkowanie, cofanie i  zawracanie. 

W skontrolowanych jednostkach blisko 90 proc. sprawców zdarzeń nie ukończyło szkolenia w zakresie doskonalenia techniki jazdy. Z ustaleń kontroli wynika, że jedynie niewielki odsetek szkód – w 2016 roku ok. 10 proc. – powstał podczas używania pojazdów jako uprzywilejowane.

Komendant Główny Policji ustalił zasady ewidencjonowania wypadków i kolizji oraz innych zdarzeń z udziałem pojazdów służbowych, w tym powstałych z winy funkcjonariuszy i pracowników policji. Jednak sporządzone przez poszczególne jednostki organizacyjne policji sprawozdania i meldunki oraz prowadzone przez nie ewidencje i rejestry, nie zapewniały uzyskania przez kierownictwo policji pełnych i bieżących informacji, obejmujących wszystkie zdarzenia z udziałem służbowych pojazdów.

Wszystkie pojazdy służbowe policji objęte były obowiązkowym ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej (ubezpieczeniem OC). Składka ubezpieczeniowa uzależniona była od liczby przejechanych kilometrów. Z uwagi na nieobowiązkowy charakter i wysokie koszty, ubezpieczeniem AC objęta została tylko część policyjnych pojazdów (w kontrolowanych jednostkach AC miało wykupione od 0,7 proc. do 5,4 proc. pojazdów).

Na taką decyzję wpływ miał również niewielki udział szkód w sprzęcie transportowym obciążających budżet Policji (6,4 proc. w 2015 r. – 1,6 mln zł oraz 5,9 proc. w 2016 r. – 1,3 mln zł) w stosunku do potencjalnych kosztów ubezpieczenia AC, które wielokrotnie przekraczałyby rzeczywiste obciążenia wynikające z tytułu szkód (z analizy przeprowadzonej w 2012 r. wynikało, że autocasco dla ok. 17,5 tys. policyjnych pojazdów kosztowałoby ponad 46 mln zł rocznie).

Usunięcie pozostałych szkód finansowane było przez winnych powstania takich zdarzeń, w tym przez ubezpieczonych funkcjonariuszy (jeżeli postępowanie wyjaśniające wykazało, iż swoim zachowaniem lub zaniechaniem przyczynili się do uszkodzenia pojazdów).

Niemal 83 proc. ankietowanych policjantów korzystało z dodatkowego dobrowolnego ubezpieczenia z tytułu odpowiedzialności majątkowej za szkody powstałe w sprzęcie transportowym, a co trzeci jako powód nabycia takiego ubezpieczenia podał brak ubezpieczenia AC pojazdów policji.Flota transportowa policji jest bardzo zróżnicowana pod względem marek i modeli pojazdów.

W kontrolowanym okresie użytkowano ponad 40 różnych marek samochodów osobowych oraz furgonów, w sumie ok. 250 modeli. Podejmowane przez KGP działania na rzecz standaryzacji zakupów okazały się nieskuteczne.Stan techniczny policyjnych pojazdów, jak również uszkodzenia powstałe w trakcie jego wykorzystania, miały istotny wpływ na liczbę pojazdów pozostających w gotowości do realizacji zadań.

Z powodu serwisu i napraw w latach 2015 – 2016 wyłączonych z eksploatacji było średniorocznie ok. 2000 pojazdów (ponad 9 proc. wszystkich policyjnych pojazdów). Średni czas wyłączenia z użytkowania objętych kontrolą pojazdów wynosił 10 dni w 2015 r., ale w 2016 r. – już 20 dni.

W ocenie NIK, organizacja obsługi i napraw pojazdów była nieefektywna i nie gwarantowała zapewnienia ich sprawności technicznej. Na początku 2017 r. w policji funkcjonowało 35 stacji obsługi pojazdów (wyposażonych w 573 stanowiska do wykonywania obsług i napraw) oraz 66 punktów obsługi technicznej (ze 134 stanowiskami). Własnych stacji obsługi nie posiadały Komenda Stołeczna Policji (największy garnizon w Polsce) oraz Komenda Wojewódzka Policji w Poznaniu.

Wszystkie skontrolowane stacje obsługi pojazdów nie posiadały części podstawowego wyposażenia (określonego przez Komendanta Głównego Policji), specjalistycznych urządzeń oraz narzędzi umożliwiających pełną diagnozę usterek, a następnie naprawę zaawansowanych technologicznie pojazdów. Braki w podstawowym wyposażeniu stwierdzono również w 3/4 skontrolowanych policyjnych punktów obsługi technicznej. Izba odnotowała także problemy z zatrudnieniem wykwalifikowanych pracowników w policyjnych warsztatach.W konsekwencji czas postoju pojazdów w zapleczu obsługowo-naprawczym często przekraczał ustalone terminy.

Pomimo funkcjonowania policyjnego zaplecza obsługowo-naprawczego, wszystkie skontrolowane jednostki zlecały wykonanie części obsługi i napraw także serwisom zewnętrznym. W latach 2015-2016 wrosła liczba takich usług, a wydatki na ten cel w kontrolowanych jednostkach wyniosły blisko 3,8 mln zł (stanowiło to ponad 12 proc. ogółu usług i napraw sprzętu transportowego).

Głównymi przyczynami zewnętrznych zleceń były: braki specjalistycznego sprzętu warsztatowego i urządzeń umożliwiających identyfikację usterek oraz naprawę bardzo wielu rodzajów marek i modeli pojazdów użytkowanych w policji, a także brak wykwalifikowanych mechaników i wynikający z warunków gwarancji obowiązek wykonywania obsługi i napraw nowych pojazdów w autoryzowanych serwisach.Skontrolowane komendy nie prowadziły rzetelnych analiz ekonomicznej zasadności utrzymania dotychczasowego modelu obsługi i napraw sprzętu transportowego, opartego głównie na wykorzystaniu potencjału własnych warsztatów.

W połowie objętych kontrolą komend wojewódzkich NIK stwierdziła też, że przy dokonywaniu zakupów części zamiennych lub zlecaniu napraw pojazdów, naruszane były przepisy o zamówieniach publicznych.W większości skontrolowanych komend nie zapewniono także terminowego przekazywania pojazdów do badań technicznych. Zdarzały się przypadki, że dopuszczano do ich użytkowania, pomimo braku aktualnych wpisów potwierdzających sprawność pojazdów w dowodach rejestracyjnych.

Zdaniem NIK, funkcjonujące w strukturach zaplecza obsługowo-naprawczego policji stacje kontroli pojazdów i stanowiska diagnostyczne, na których wykonywano badania techniczne pojazdów, nie były także objęte rzetelnym nadzorem Komendy Głównej Policji.NIK nie stwierdziła ograniczeń w wykorzystaniu pojazdów lub ograniczania wydatków na paliwo.

Występowały jednak okresowe problemy z terminowym regulowaniem należności za zakupione paliwo. W wyniku negocjacji prowadzonych z dostawcą, terminy zapłaty zostały prolongowane. W roku 2016 na zapłatę tych zobowiązań uruchomiono środki z rezerwy celowej budżetu państwa – ponad 15,6 mln zł. Problemy te nie skutkowały w kontrolowanych jednostkach ograniczeniami w korzystaniu z pojazdów służbowych.

Źródło: NIK

Co siódmy radiowóz nadaje się na złom. Alarmujący raport NIK was last modified: 12 marca, 2018 by Głos Gminny
Co siódmy radiowóz nadaje się na złomPolicja

REKLAMA

Your browser does not support the video tag.
0 Komentarz
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
Głos Gminny

Poprzedni post
Przed godz. 5 w nocy zarejestrowani na nagraniu osobnicy dokonują jakichś czynności przy tej części skrzydła…
Następny post
Nadal będą problemy ze znalezieniem pracowników

Powiązane artykuły

Turysta sprzedaje informacje jak zarezerwować loty warte 1000...

12 kwietnia 2018

Polacy coraz częściej sięgają po super foods i...

10 grudnia 2017

Pociągi Pendolino w Polsce

20 czerwca 2015

Toksyczna prawda o Billu Gatesie. Jak zdołał tylu...

1 czerwca 2021

Fałszywa promocja LOT-u – firma apeluje o ostrożność

7 marca 2018

Sonda

3 lipca 2015

Polacy to sprytny naród! Ten film pobił wszelkie...

11 października 2017

Polski James Bond – Jerzy Iwanow-Szajnowicz…

8 lipca 2015

50 Let Pobedy – największy lodołamacz świata i...

20 marca 2018

Kierowcy TIR-ów masowo uciekają z autostrady A2. Sprawdź...

12 stycznia 2018

Skomentuj Anuluj odpowiedź

Doceń pracę i kup kawę

POLECAMY TE FILMY!

PLANDEMIC cz. 1 i 2 – Lektor PL

Your browser does not support the video tag.

KURSY ONLINE

Jak działąją Koncerny Medyczne?

https://www.glosgminny.pl/wp-content/uploads/nowy-film-smieszny.mp4

Obserwuj Nas

Facebook Twitter Youtube

Popularne artykuły

  • 1

    Co powiedział Max Kolonko i dlaczego już go nie zaproszą?

    20 kwietnia 2016
  • 2

    Za gwałt zbiorowy wyrok w zawieszeniu a za rzucenie tortem w sędziego więzienie!

    22 kwietnia 2016
  • 3

    Morderca wygrał sprawę przeciwko Norwegii. Dostanie odszkodowanie

    21 kwietnia 2016
  • 4

    Kolejny polski wynalazek na skalę światową – perowskity

    13 marca 2016
  • 5

    Ładniejszy i większy niż sąsiada. Jakie telewizory kupujemy?

    27 lutego 2016

Tweeter

Oto, co można zobaczyć późno w nocy w serwisie Cartoon Network Adult Swim. W USA🤯😡 https://t.co/ps2CJ534Cs

07-Jul-2022

Reply Retweet Favorite
Głos Gminny - https://t.co/ST1tRqXvoO https://t.co/JbzdxwCrGW

01-Jun-2022

Reply Retweet Favorite
Gdy idzie kryzys to siejcie naturalne złoto! Styl i Zdrowie - https://t.co/U06uhVRLVC https://t.co/6efAgqBjCa

27-Apr-2022

Reply Retweet Favorite
Gdy idzie głód to siejcie naturalne złoto! Głos Gminny - https://t.co/H2qP9bvJyC https://t.co/TJ5XRY5Cuz

27-Apr-2022

Reply Retweet Favorite
Pięć Praw Natury - Nowa Medycyna Germańska. Koniec raka? Styl i Zdrowie - https://t.co/G6al6EaUjr https://t.co/3lDDgig61M

18-Apr-2022

Reply Retweet Favorite

Wybrane artykuły

  • Polska „zderzakiem strategicznym” USA? Wciągają Nas do Wojny!

    25 października 2022
  • Kto atakuje polskie rolnictwo? Ujawniamy ich metody

    11 sierpnia 2022
  • Droga Śmierci! Szpitalny spektakl dla nieszczepionych.

    16 stycznia 2022
  • Alarmujemy i ostrzegamy, że może dojść do wojny domowej w Polsce!

    11 stycznia 2022
  • Narkotyki jazda po pijaku i konflikt z prawem czyli obraz dezertera z polskiej Armii.

    18 grudnia 2021
  • Koncepcja Armii Nowego Wzoru. Koniec z paździerzem w Polskiej Armii!

    7 grudnia 2021

O serwisie Głos Gminny

GłosGminny.pl – polskie media lokalne. Piszemy na bieżąco o ważnych wydarzeniach, gospodarce, polityce, kulturze i sporcie. Zapraszamy Państwa do współpracy w zakresie publikacji artykułów prasowych oraz felietonów. Zapraszamy do kontaktu.

Bądź z Nami na bieżąco

Facebook Twitter

Wybrane Artykuły

  • WHO upokorzone i zmuszone do wycofania. Faszyzm medyczny zatrzymany!

  • ONI nie chcą żebyś to wiedział! Co wydarzyło się w Kazachstanie!

  • WHO chce zmiany ludzkiego genomu. Czy szczypawki to ułatwią?

  • Senat USA: Coronavirus to kłamstwo a media to tuszowały! Big Pharma i WHO są odpowiedzialni!!!

  • Wyciekły maile doktora Anthonego Fauciego! Przegląd najciekawszych wiadomości!

  • Zachód i Rosja dogadują się bez Polski. To klęska geopolityki PiS

Polecamy

  • Regulamin Serwisu
  • Polityka Prywatności
  • Odkrywamy prawdę!
  • Reklama w Serwisie
  • E-Biznes Blog
  • Akademia Wywiadu
  • Styl i Zdrowie
  • Mikrokursy i szkolenia
  • Lista Biegłych Sądowych
  • Kontakt

@2017 - 2022 glosgminny.pl. All Right Reserved. Wszelkie Prawa Zastreżone. Kopiowanie w całości lub części zawartości serwisu zabronione. by Media Lokalne